středa 17. července 2013

A Cyborg Manifesto aneb jak jsem zas jednou něco nepochopil

Přiznám se, že Manifest Kyborgů byly až do oné přednášky nejen zamčenými, nýbrž přímo neznámými dveřmi. Nebudu tvrdit, že postmoderní filozoficko-sociálně-kulturně-technologický feminismus je něco, co bych ve svém volném čase vyhledával, ale od čeho jiného je studium na vysoké škole, než od rozšiřování obzorů.

Nu, pozorný čtenář si jistě všiml, že se mi na čtyřech řádkách (nyní už pěti) podařilo napsat naprosté nic relevantního k tématu. A pravděpodobně to bude tím, že stejně jako plavu v tomto blogpostu, tak jsem si zaplaval v textu Donny Haraway...pojetí feminismu ze stránky tělesného a dogmatického odosobnění mě sice zaujalo, ale o feminismu toho vím tak málo, že vlastně ani nevím jestli je to pojetí nějakým způsobem zvláštní.

Jelikož, jak jsem již uvedl, jsem se v textu trochu ztrácel, zkusím si trochu zapolemizovat co chtěla básnířka říci a lehce to nasadit do dnešního kontextu. Otázka, která pro mě při čtení vyvstala byla, zda mohou technologie setřít společenské rozdíly mezi pohlavími. Na první pohled to tak vypadá - v anonymním prostředí webu (což je ovšem jev stále vzácnější) má přeci hlavní roli obsah sdělení a nikoli jeho forma, či kdo jsem a odkud přicházím. Je to však opravdu dáno tím, že si na webu jsou všichni rovni? Z mých zkušeností je to spíš tak, že (pokud nejde o nějaký vysoveně žensky zaměřený web) přispěvatelé obecně předpokládají, že na druhé straně sedí také muž. A ideálně ještě běloch ve věku kolem 20 let. Jakmile však dojde k odhalení pohlaví (pun intended), žena bývá v horším případě zahrnuta sexistickými narážkami, častěji však úchylnými komplimenty a inboxem plným pozvánek na kávu a fotek pánských přirození (zřejmě efekt vzájemného odhalení pohlaví).

Může tedy technologie stírat rozdíly mezi pohlavími? Asi může, ale jen do té míry kdy jsou všichni anonymous a o své pravé identitě raději pomlčí. Maska Guy Fawkese totiž zřejmě opravdu dokáže být bezpohlavní.

Žádné komentáře:

Okomentovat