Pro svou propracovanou case study jsem se rozkodl zkoumat limonády a jiné nealko nápoje z produkce tří českých největších supermarketových výrobců: eponymní Albert a Tesco Quality a Clever, spadající pod řetězec Billa. Jakkoli byly mé chuťové, jaterní buňky i peněženka navnaděny na velký kulturní zážitek, nakonec jsem se rozhodl pouze využít dat z webu kaloricketabulky.cz. Konkrétně tedy šlo o množství energie (kJ) ve 100 ml jednotlivých bumbání.
Některé výsledné hodnoty uvádí pár následujících vyňufaných diagramů:
Podobný případ jsou i naprosto odlišné hodnoty u jednotlivých col (čupr slovo), vyráběných našimi řetězci. Albertova cola se čtyřmi kilojouly ve 100 ml je pravděpodobně součást boje proti dětské obezitě, asi bych jí měl taky zkusit. Anebo radši ne, naředit si rum se sifonem bude nejspíš chutnat stejně za lepší peníze.
Co tedy z mého výzkumu vyplývá? Těžko říct. Asi především to, že téměř z každého prdu se dá uválet pěkná kulička. Ať už v podobě superlimonády, nebo takovýchto rozkošných diagramů.
Ještě si neodpustím slovo závěrem - koho napadlo vyrobit v Tescu energetický nápoj s energetickou hodnotou 15 kJ na 100 ml mi opravdu hlava nebere...jediná možnost jak by mě pití takovéto dobroty udrželo vzhůru je pravděpodobně nutnost pravidelně po jeho požití navštěvovat toaletu.
Žádné komentáře:
Okomentovat