neděle 23. února 2014

Limonádový kiloJoe

Toto sobotní odpoledne jsem nezvykle strávil studiem nealkoholických nápojů. Že to zní jako kus ztraceného mládí? Kdoví...ale faktem je že konzumace některých zkoumaných nápojů by mi pravděpodobně poškodila játra ještě více než má jinak obvyklá sobotní konzumace, což mě uklidňuje.

Pro svou propracovanou case study jsem se rozkodl zkoumat limonády a jiné nealko nápoje z produkce tří českých největších supermarketových výrobců: eponymní Albert a Tesco Quality a Clever, spadající pod řetězec Billa. Jakkoli byly mé chuťové, jaterní buňky i peněženka navnaděny na velký kulturní zážitek, nakonec jsem se rozhodl pouze využít dat z webu kaloricketabulky.cz. Konkrétně tedy šlo o množství energie (kJ) ve 100 ml jednotlivých bumbání.

Některé výsledné hodnoty uvádí pár následujících vyňufaných diagramů:


Hlavním zjištěním pro mě bylo, že nejvíce energie obsahují ovocné džusy - čím více ovoce, tím více adidas...tedy kilojoulů. To, že v celkovém srovnání vyšly nápoje Clever jako "nejhubenější" tedy neznamená že jsou bůhvíjak zdravé, ale spíš že jejich fabrika produkuje méně poctivých džusíků. Velmi překvapivý je rozdíl v energetické hodnotě ovocných sirupů, leč vysvětlit se to asi dá prostě tím, že Albert ve svém mňam rybízovém ovocném sirupu má pravděpodobně místo extraktu z černého rybízu spíše dehet či saze z komína...

Podobný případ jsou i naprosto odlišné hodnoty u jednotlivých col (čupr slovo), vyráběných našimi řetězci. Albertova cola se čtyřmi kilojouly ve 100 ml je pravděpodobně součást boje proti dětské obezitě, asi bych jí měl taky zkusit. Anebo radši ne, naředit si rum se sifonem bude nejspíš chutnat stejně za lepší peníze.

Co tedy z mého výzkumu vyplývá? Těžko říct. Asi především to, že téměř z každého prdu se dá uválet pěkná kulička. Ať už v podobě superlimonády, nebo takovýchto rozkošných diagramů.

Ještě si neodpustím slovo závěrem - koho napadlo vyrobit v Tescu energetický nápoj s energetickou hodnotou 15 kJ na 100 ml mi opravdu hlava nebere...jediná možnost jak by mě pití takovéto dobroty udrželo vzhůru je pravděpodobně nutnost pravidelně po jeho požití navštěvovat toaletu.

Žádné komentáře:

Okomentovat